Valitse vaalipiiri: Helsinki • Uusimaa • Varsinais-Suomi • Satakunta • Ahvenanmaa • Häme • Pirkanmaa • Kaakkois-Suomi • Savo-Karjala • Vaasa • Keski-Suomi • Oulu • Lappi
Vastausvaihtoehdot (K)yllä • (E)i • (T)yhjä
Numero | Nimi | 1. | 2. | 3. | |
48 | Pasi Huuhtanen (PS) | K | K | K | |
1. Olen lentokoneentarkastajan poika eli ilmailuala on itselleni kovin tuttu. Pienilmailustrategian laatiminen kannatettava ajatus. | |||||
2. On käsittämätöntä, että Helsinki yrittää olemassaolevien lakien vastaisesti määrätä ruuhkamaksuja autoille ja koko maata koskevassa Malmin lentokenttä asiassa s... | |||||
3. Nykyinen lainsäädäntö ikävä kyllä antaa Helsingin kuntapäättäjille ja virkamiehille ylisuuren vallan kaavoituksen avulla päättää valtiotason asioista. On korkea... | |||||
50 | Henna Kajava (PS) | K | K | K | |
1. Suomen tulisi tosiaan pyrkiä olemaan edistyksellisimpien maiden joukossa teknologian kehitykseen liittyvässä kehitys- ja strategiatoiminnassa, eikä laahata muid... | |||||
2. Tässä pitäisi ottaa vieläpä huomioon - ei vain valtakunnalliset - vaan koko Euroopan laajuiset vaikutukset, koska Malmin lentokenttä on koko Euroopan laajuisest... | |||||
3. Asuntorakentaminen ei saa koskaan ajaa tärkeydessä arvokkaiden historiallisten ja luontokohteiden edelle! Halukkaita ihmisiä maailmassa riittää satoja miljoonia... | |||||
51 | Suvi Karhu (PS) | K | K | K | |
1. Pienilmailu on tärkeä osa liikkumista Suomessa. Purjelento on melko suosittu harrastus halki Suomen, pienilmailua käytetään myös yritystoimintaan paljon (ilmava... | |||||
3. Malmin lentokenttä on hyvin tärkeä monestakin eri syystä. Koulutustoiminta, viranomaistoiminta jne. | |||||
52 | Jouni Kaskiharju (PS) | K | K | K | |
56 | Teemu Lahtinen (PS) | K | K | K | |
58 | Satu Lampi (PS) | K | K | K | |
1. Pitkäjänteinen harrastusten tukeminen on järkevää. | |||||
62 | Kai-Ari Lundell (PS) | K | K | K | |
1. Pitää muistaa, että ilmailu perustuu myös kehittyvään teknologiaan. Voi olla, että pienilmailu tulevaisuudessa on yksi merkittävimmistä liikkumistavoistamme. Si... | |||||
2. Suomi on laajaan asuttu maa, lentämällä pääsee nopeasti paikasta paikkaan. | |||||
3. Malmin lentokenttä on ehdottomasti säilytettävä. Lähes jokaisessa eurooppalaisessa suuressa kaupungissa on kakkos- tai lähellä keskusta oleva kenttä. Sitä paits... | |||||
64 | Leena Meri (PS) | K | K | K | |
3. Kannatin jo menetellä kaudella Helsinki-Malmin lentokentän säilyttämistä yhdessä perussuomalaisen eduskuntaryhmän kanssa. | |||||
65 | Kirsi Mäkilaine (PS) | K | K | K | |
67 | Riikka Purra (PS) | K | K | K | |
69 | Markku Saarikangas (PS) | K | K | K | |
1. Ilmailustrategia tarvitaan kiireellisenä. | |||||
2. Finavian vain rahan/tuloksentavoittelulle pantava loppu. | |||||
71 | Kevin Servin (PS) | K | K | K | |
1. Näkisin, että strategiset linjaukset pienilmailun osalta saattaisivat olla merkityksellisiä lentotoimintojen järkevän toiminnan takaamiseksi. | |||||
2. Lentoasemien merkitystä ei voi väheksyä ja niiden sijainnilla on suuri merkitys niitä hyödyntävien tahojen kannalta. Esimerkiksi liikelennot ja ensihoitokopteri... | |||||
3. Malmin kentän lopettamisessa ei ole mitään järkiperustetta, kyseessä on ainoastaan punavihreiden puolueiden käymä "sota" lentoliikennettä vastaan. Aluetta ei ta... | |||||
74 | Mervi Syväranta (PS) | K | K | K | |
1. Pienilmailu kehittyy kovaa vauhtia. Esim. Norjalla on jo tällainen strategia. | |||||
2. Finavia ajaa taloussyistä keskittämispolitiikkaa, ja on unohtanut lakisääteisen tehtävänsä ylläpitää koko valtakunnallista lentoasemaverkkoa ja lentoasemapalvel... | |||||
3. Malmin lentoasema on Suomen toiseksi liikennöidyin kenttä, eli vain Helsinki-Vantaalla on enemmän liikennettä. Ei ole järkeä siirtää Helsinki-Malmin liikennettä... | |||||
113 | Antti Kaikkonen (KESK) | K | K | K | |
3. Malmin lopettaminen olisi paha virhe. Toivottavasti Helsingin kaupunki tulisi viimeinkin asiassa järkiinsä. | |||||
214 | Richard Andersson (PIR) | K | K | K | |
215 | Markku Brask (PIR) | K | K | K | |
1. Varsinkin sähköisten lentokulkuneuvojen kehittymisen myötä jo olemassaolevan infrastruktuurin säilyttäminen on tärkeää ja säästää myös kustannuksia tulevaisuude... | |||||
2. Perustelut ovat kysymyksessä. Suomi on pitkä harvaan asuttu maa ja uudet vähäpäästöiset tavat liikkua tulevat yleistymään tulevaisuudessa. | |||||
3. Pääkaupunkiseutu tulee olemaan jo asukastiheyden vuoksi se oikea paikka myös tulevien ilmailun muotojen toiminnan aloittamiseen. | |||||
220 | Merja Kiiskinen (PIR) | K | K | K | |
222 | Pasi Lähteenmäki (PIR) | K | K | K | |
223 | Joonas Mäkinen (PIR) | K | K | K | |
1. Ilmailu on muutakin kuin Finnairin matkustajalentoja isoilta lentokentiltä isoilla koneilla, ja tämä pitää tiedostaa. | |||||
2. Lentoasemia on Suomessa vähän verrattuna tulevaan potentiaaliseen käyttöön; erityisesti pulaa olisi ilmailukoulutukselle dedikoiduista lentokentistä. | |||||
229 | Jari Robson (PIR) | K | E | K | |
1. Suomen olisi järkevää seuraa muiden maiden jalanjäljissä suunnitella oma strategia pienilmailun suhteen - pienilmailun sähköistäminen tietyllä aikajänteellä oli... | |||||
2. Suomessa monet lentokentät ovat todella vähäpätöisiä, ettei niillä lähtökohdiltakaan olisi merkittävää valtakunnallisia vaikutuksia, joten perusteelliset arvioi... | |||||
3. Joo, Helsinki-Malmin lentökentällä olisi vielä paljon annettavaa. | |||||
230 | Toni Sepperi (PIR) | K | K | K | |
362 | Peter Hagman (KD) | K | K | K | |
1. Sellainen on tarpeellinen. | |||||
2. Tämähän on itsestäänselvyys. | |||||
3. Vaimoni oli lähes 10 vuotta Helsinki-Malmin lentoasemalla Finnavialla työssä, tiedän miten tärkeä lentokenttä on monin eri tavoin. | |||||
363 | Jaakob Happonen (KD) | K | K | K | |
365 | Carmen Heikkilä (KD) | K | K | K | |
368 | Lassi Hyttinen (KD) | K | K | E | |
3. Toivottavasti Helsinki-Malmi voisi jatkaa tai sitten Helsingin "läheisyyteen" (30-40 km sisään) saataisiin uusi ja mahdollisesti vielä isompi kenttä harrasteilm... | |||||
371 | Jouko Jääskeläinen (KD) | K | K | K | |
376 | Ina Kuula (KD) | K | K | K | |
2. Perusteellinen vaikutusten arviointi täytyy ensin tehdä. Uhkana ovat helposti hätiköidyt päätökset, ja taustalla usein raha. | |||||
3. Ehdottomasti, on varmistettava Helsinki-Malmin lentoaseman ilmailutoiminnan jatkuminen. | |||||
379 | Antero Laukkanen (KD) | K | K | K | |
1. Tämä on tehtävä viipymättä ja tavoite tulee ottaa seuraavaan hallitusohjelmaan. | |||||
2. Kaikilla Suomen lentokentillä on merkitystä valtakunnallisesti, siksi ne on myös arvioitava ja käsiteltävä valtakunnallisella tasolla. | |||||
3. Olen kaikissa Malmin-lentokenttää koskevissa keskusteluissa eduskunnassa puhunut sen säilyttämisen puolesta. Tulen jatkamaan sitä, tulen valituksi tai en. | |||||
383 | Jere Riikonen (KD) | K | T | K | |
385 | Stefan Salonen (KD) | K | K | K | |
1. Helsingin kanta tässä asiassa on mitä räikein. | |||||
2. Helsinki ottamassa itselleen koko alueelle tärkeän kohteen. | |||||
3. Malmin kentän joustavaa jatkuvuutta on turvattava mitä pikemmiten. | |||||
388 | Martin Stenberg (KD) | K | K | K | |
390 | Markku Tenhunen (KD) | K | K | K | |
3. Malmin kenttää ei tule sulkea. Kenttää tulee kehittää. | |||||
392 | Tiina Tuomela (KD) | K | K | K | |
471 | Jari Ikänen (Nyt) | K | K | K | |
1. Hämmästyttävää ettei sellaista ole laadittu jo aiemmin, edes erilaisten kriisi- ja hätätilanteisen varalta. Voi hyvät hyssyrät! | |||||
2. Kyse on turvallisuudesta. Ja myöhemmin kalliiksi paljastuvien töppäyksien ehkäisemisestä. | |||||
3. Yleinen turvallisuus on tärkeämpi kuin kaavoituskeinottelijoiden ja rakennusliikkeiden voitot. | |||||
485 | Markku Rajama (Nyt) | K | K | K | |
2. Malmin kenttä on osa Suomen ja Helsingin historiaa. Menetämme jotain arvokasta jos kentä lopetetaan. | |||||
3. Malmin kenttä on kokonaisuus, rakennukset upeita ja toimiva lentokenttä. | |||||
490 | Jan Österlund (Nyt) | K | K | K | |
1. Pienilmailustrategia on välttämätön tässä sähköisen lentämisen murrovaiheessa, jotta emme menetä merkittävää tilaisuuttamme olle mukana kehittämässä tätä. | |||||
2. Tämä on juuri näin- Lentokenttä ei ole vain alueellinen toimija, vaan sillä on aina vaikutusta koko maahan. | |||||
3. Ehdottomasti juuri näin. Helsinki-Vantaa ei ole mitenkään edes etäinen optio tällaiselle liikenteelle. Malmi on täysin valmis infrastuktuuriltaan ja kentällä on... |
Lista ehdokkaiden vastauksista päivitetty 8.1.2025 13.06